Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having fun!

Door: Anouk Poos

Blijf op de hoogte en volg Anouk

04 November 2015 | Zweden, Karlstad

Time flies when you are having fun. Dat is echt waar en het gaat alleen nog maar sneller aankomende maanden. Ik zit inmiddels al bijna 3 maanden in Zweden en ik geniet nog steeds van elke dag. De week na Oslo verliep rustig. Op vrijdag heb ik een fijne wandeling gemaakt in Skutberget, het blijft een prachtig mooi natuurgebied aan het Vänern Lake. Zaterdag hebben we een heerlijk diner gehad bij mijn hostfamily en leuke bordspelletjes gespeeld. Ik heb ze leren Keezen en zelf ook een nieuw spel ontdekt: Fluxx. Ik hoop dat ik het hier ergens een keertje kan kopen. De avond hebben we afgesloten met heerlijke champagne!

Op zondag ben ik samen met Xavier en Alex naar Ekenäs gereden. Een bijzondere route, een landweg voor zeker een uur, geen ander verkeer en om de 10 minuten een ‘dorpje’ met 3 huizen. Uiteindelijk bleek het de moeite waard, wat een prachtig mooie uitzichten. Lekker wezen picknicken en gehicked. We hebben tijdens onze route ook nog heel gaaf hertjes gespot. Een pracht filmpje geschoten in slow motion waarop ze wegrennen. Super gaaf dus! Op de terugweg zijn we nog gestopt in Säffle. Alex was erg enthousiast over het plaatsje en wilde er graag heen. Laten we het erop houden dat het de moeite waard was voor de boodschappen bij Lidl.

Maandag was weer examdag. Ik blijk goed te zijn in het scoren van 12 punten. Opnieuw 12 punten voor mijn toets, dus netjes alle examens afgesloten met 12 punten. De hele week in de bibliotheek gezeten om aan ons project te werken, zodat we die zondagnacht om 1.00 uur in konden leveren. We waren precies 7 uur voor de deadline klaar, dus niks te klagen. Bijna de hele zondag aan het verslag zitten werken, maar dat is onze eigen schuld. Vrijdagen en zaterdagen zijn we namelijk niet zo van het werken en studeren, dan moeten we reizen en plezier maken.

Ook kwam deze week nog meer leuk bezoek nieuws: papa, mama en Sjoerd komen op bezoek! Het was even wat puzzel werk om een datum te vinden. Ik ben zo druk (met reizen!) hier, maar het is gelukt. Ik ben al helemaal aan het bedenken wat ik ze graag wil laten zien en wat ik zelf wellicht nog wil doen. Ik kijk er naar uit om ze te laten zien wat ik hier allemaal beleef. Ik vind het bijzonder dat ik die mogelijkheid ga krijgen, dus ik kan niet wachten tot ze er zijn!

Vrijdag ben ik op een daytrip geweest met mijn hostzusjes en mijn hostfamilie. We hebben een roadtrip gedaan in het noorden van Värmland, de provincie waar Karlstad in ligt. De eerste stop was bij een heel klein dorpje aan een meer. Prachtig weer, dus we moesten wel even stoppen om te genieten van het water en de zon. Vervolgens zijn we doorgereden naar een linnenweverij. Het eerste wat ik dacht: hier moet ik met mama naar toe! Ze maken hier nog met de hand linnengoed en we mochten een kijkje nemen in de fabriek waar de machines staan. Hier maken ze ook nog “cadeaus” voor de koninklijke familie. Vervolgens zijn we door gereden naar Arvika, via de route waar je veel moose kunt spotten. Helaas hadden we geen geluk, alleen veel herten gezien. In Arvika hebben we lekker gepicknickt en een rondje door het dorpje gewandeld. Daarna onze roadtrip voort gezet naar Sunne en nog gestopt bij een huis van Selma Lägerhof. Ik had er nog nooit van gehoord, maar twee van mijn zusjes wisten heel veel over haar te vertellen. Onderweg nog ergens gestopt waar je mooi overzicht had over twee grote meren en toen terug gereden naar Karlstad. Al met al een mooie, gezellige en geslaagde dag.

Die zaterdag hebben we heel onverwachts besloten om naar Göteborg te gaan. Daar hebben we amusementspark Liseberg bezocht, een van de meest bezochte amusementsparken in Scandinavië. Het was de première van Halloween in het park, dus ik was voorbereid op het ergste, aangezien ik weet hoe Walibi Fright Nights is. Daar aangekomen was het mega druk, overal kleine kinderen. Ik was verbaasd, want in Nederland kan je dat dus echt niet doen, de adviesgrens voor Walibi Fright Nights is 16 jaar. Eenmaal aan de kassa bleken de tickets voor de spookhuizen ook al uitverkocht, dus dat was wel een domper. Toch het park in gegaan, dat helemaal omgetoverd was tot Halloween. Overal pompoenen, vogelverschrikkers en enge poppen. Het stelde dus eigenlijk niks voor. Dat vond ik ergens wel een tegenvaller, omdat ik beter wist, maar we hebben uiteindelijk wel een heel gezellige dag gehad.

Maandag had ik mijn laatste lesdag van deze periode. Hierin kregen we de laatste informatie over ons final report en de presentatie die we op woensdag moesten houden. We wisten zelf al heel goed wat we op papier wilde zetten, dus in rap tempo kwam het dan ook op papier. Woensdag was ik mega zenuwachtig voor de presentatie. We moesten deze presentatie doen voor de mensen van Karlstad Airport. Nergens voor nodig, want het was een top presentatie vanaf mijn zijde. Ik wacht nu alleen nog op de cijfers van het laatste report en ons final report. Die avond gezellig met een groep uit onze klas een drankje gedronken in onze keuken als afsluiting. Een geslaagde eerste course dus.

Donderdag was het dan eindelijk zover dat Laura kwam! Ik heb haar opgepikt van het treinstation en haar meteen een welverdiende Fika aangeboden. Thuis lekker gegeten met Alex, naar de preparty geweest en daarna lekker op bed gehangen met een filmpje. Op vrijdag zijn we naar Hammarö gegaan, of ja, dat was ons plan. We begonnen al met het uitstappen bij de verkeerde bushalte, maar een industrie terrein zien is ook bijzonder. Nadat we een behoorlijk eind gelopen hadden kwamen we bij een mooi natuurgebied aan. Daar hebben we een stuk gehicked, maar bij het oversteken van een grote weg toch maar besloten om deze tijdig te staken. Het wordt hier namelijk om 16.30 al donker. Zaterdag samen naar Skutberget geweest en daar lekker gewandeld en afgesloten met een late lunch in, natuurlijk, IKEA. Daarna op naar huis om ons voor te bereiden op de Halloween party. 100 ballonnen en veiligheidsspelden later, waren we een soort van kauwgomballen automaat / M&M’s / ballonnen. Het is maar net hoe je het zelf interpreteert. Het was een grappig gezicht, iedereen wilde met ons op de foto, maar 3 uur later was er niks meer van ons kostuum over. Geen enkel probleem, want echt comfortabel en verfrissend was het niet. Het werd een latertje, dus we hebben zondag dan ook heerlijk uitgeslapen. Om een beetje frisse lucht te krijgen zijn we naar het Alster Lake achter de campus gelopen en hebben we ’s avonds lekker niks gedaan. Maandagochtend nog even een wandeling door de stad gemaakt voordat ik Laura weer uit moest zwaaien. Ik was blij dat ze er was, want “in true friendship, distance is not a limit!”

Maandag begon ook een van mijn nieuwe courses: business cultures. Alleen maar exchange students, want de 6 Zweedse waren niet op komen dagen. Hier werd direct al duidelijk dat heel veel mensen, heel veel lessen gaan missen. Meteen maar besloten om de dag van de presentaties te verzetten. Ik kijk uit naar deze course, omdat het best interessant kan zijn denk ik. Ik moet alleen wel heel veel zelfstudie gaan doen deze periode. Naast de presentatie heb ik ook nog een take-home exam, waarvan de deadline op 22 januari is, maar ik kan dit examen maken waar ik wil.

Gisteren heb ik nog internationaal gegeten. Eigenwijs als we zijn wilden we zelf sushi maken en vonden we het niet nodig om iemand met ervaring uit te nodigen. Uiteindelijk waren we toch wel blij dat Leo uit Hong Kong even in de keuken kwam kijken. Na een paar eerste mislukte pogingen en wat extra hulp, hebben we uiteindelijk toch heerlijk zelfgemaakte sushi gegeten.

Voor nu is het tijd om me voor te bereiden op de rest van november. Morgen vertrek ik met Steffi en Timo naar Copenhagen, waar we verblijven tot en met dinsdag. Vrijdag gaan we Alex en Fred opzoeken in Malmö en maandag komt nog een grote groep exchange students naar Copenhagen toe. Daarna ben ik drie dagen thuis en dan vertrek ik al naar Rusland, Helsinki en Talin. Ik geniet er nog even van, want voor ik het weet zit ik alweer in het vliegtuig naar Nederland!

  • 04 November 2015 - 12:26

    Yvonne JG:

    Anouk, jij moet straks echt afkicken van dit avontuur. Wat een prachtige verhalen. Geniet nu nog maar lekker verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Karlstad

Anouk

Mijn grote avontuur: 5 maanden studeren in Karlstad, Zweden!

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 8366

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 25 Januari 2016

Minor in Karlstad

Landen bezocht: