Happiness is only real when shared - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu Happiness is only real when shared - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu

Happiness is only real when shared

Door: Anouk Poos

Blijf op de hoogte en volg Anouk

05 December 2015 | Zweden, Karlstad

Hoog bezoek. Donderdagavond kwamen papa, mama en Sjoerd aan in Zweden. Het was superfijn om ze weer te zien en allemaal cadeautjes te ontvangen (lees: Nederlands eten & sinterklaas cadeautjes van familie). Helaas is mijn mega pindakaas pot achtergebleven in de prullenbak op Weeze Airport. Ik had een mooi programma opgesteld, zodat ze een goede indruk kregen van mijn avonturen hier. Vrijdag zijn we daarom begonnen met een city tour. Karlstad is niet groot, maar heeft hele mooie plekjes. Ik heb ze het standbeeld van Sola laten zien, de vrouw die er mede voor heeft gezorgd dat Karlstad de zonnestad is. Het stadsplein, Stora Torget, wat nu helemaal in kerstsferen is. Natuurlijk de veel te dure alcoholstore, system bolaget. Dit is de enige winkel waar je alcohol boven 3% kan kopen en is gesloten vanaf zaterdagmiddag tot maandagochtend. Ik heb papa meegenomen naar een winkel met Jan van Haasteren puzzels. Ik heb ze geleerd wat een Fika is en we hebben een heerlijk lunchbuffet gehad bij Pizza Hut. We hebben de avond afgesloten bij een ice hockey match, want dat hoort er toch wel bij. Samen met twee van mijn vrienden zaten we op de 3e rij. Een goede wedstrijd, die we helaas verloren. Ik was blij dat iedereen zo aan het genieten was, zelfs mama vond het leuk!

Zaterdag zijn we naar Örebro gereden. Voordat we naar het stadje gingen, hebben we een kleine stop gemaakt om een hike te doen. Erg mooie natuur weer, zoals overal hier in Zweden. Vervolgens naar Örebro gereden om een rondje door de stad te lopen en te eindigen in het huis van de gouverneur van Örebro. We wilden het kasteel bezoeken, maar het toeristische gedeelte zat al dicht. Echter konden we aan de andere kant het huis van de gouverneur bekijken. Zij woont in het kasteel sinds 6 maanden en had open huis met koffie. Bijzondere ervaring. Na het bezoek zijn we teruggelopen naar de auto en hebben we thuis een typisch Zweeds diner gehad. Kötbullar (Zweedse balletjes) met wortels, aardappelpurree en lingonberry jam. Zondag was het derby time voor Sjoerd, dus ben ik met papa en mama naar de kerstmarkt gelopen hier in Alster herrgard. Een schattig, klein kerstmarktje met veel typische dingen. We hebben op de terugweg een groter rondje gelopen, zodat papa en mama nog wat meer natuur zagen. Dit was ook de dag dat de kapper langskwam, dus mijn mooie krullen zijn weer terug. Ik heb speciaal op mama gewacht, want ik durfde echt niet zo goed naar de kapper hier in Zweden. Aan het eind van de middag hebben we nog wat boodschappen gedaan in Bergvik Köpcenter en heerlijk thuis gegeten.

Op maandag was het tijd voor de linnenweverij in Arvika, ik was hier al eens eerder geweest en wist zeker dat mama hier heel graag heen wilde. Na het bezoek zijn we doorgereden naar Arvika zelf voor een kleine wandeling door het centrum, een echte Fika en hebben we afgesloten bij de uitzichttoren. Bij zonsondergang konden we heel mooi over het meer, alle natuur en het stadje heen kijken. Op de terugweg behoorlijk wat herten gespot in de weilanden en eentje voor de auto. Helaas geen moose gezien. We hebben de avond afgesloten met een buffet in Bergvik Köpcenter. Dinsdagochtend hebben nog even heerlijk gebruncht bij IKEA, dat hoorde er ook wel een beetje bij, voordat ze weer op weg naar huis gingen. Genoten van de tijd samen, maar nu is het tijd om mijn avontuur weer zelf te beleven. Nog een kleine 7 weken en dan sta ik alweer op Nederlandse bodem.

Woensdag heb ik hier in Karlstad de water tower beklommen. Prachtig uitzicht over Karlstad, de campus en vooral veel water en bossen. Het was helaas niet zo’n mooi weer, dus we konden niet zo ver kijken, maar het was zeker een bijzonder uitzicht. Donderdag en vrijdag was het tijd voor ‘afscheidsfeestjes’ omdat veel mensen volgende week naar Lapland en/of huis vertrekken. Sommige voorgoed, sommige voor een paar weken. Donderdag in Welo een klein feestje gehad, met Zweeds fingerfood. Vrijdag een aantal optredens en video’s gehad in UNO, met Fika natuurlijk. Daarna een van de laatste campusfeestjes gehad met zijn allen. Een heel erg geslaagd feestje, waardoor ik vandaag dus niks meer doe, behalve deze blog schrijven en ‘Sinterklaas’ vieren.

Nog een klein interessant dingetje wat afgelopen week gebeurde: ik ga het nieuwe jaar inluiden in Tromso. Niet zomaar een plek, een van de meest noordelijkste puntjes in Noorwegen. Op 30 december vlieg ik daar heen en kom 5 januari weer terug. Vooralsnog hebben we een paar wensen in Tromso. Vuurwerk met het noorderlicht op de achtergrond, een fjorden tour, snow show hiking en het drielandenpunt! Ik kan niet wachten op deze bijzonder mooie trip. Eentje die duidelijk bij een van de meest bijzondere trips in mijn leven komt te staan.

  • 05 December 2015 - 17:07

    Papa-mama-sjoerd:

    Lieve Nouk,
    Ook wij hebben genoten daar, van de prachtige omgeving, mooie bezienswaardigheden maar vooral van jou. Voor ons geweldig om te zien hoe jij het daar zo naar je zin hebt.
    Dikke knuffels van ons drietjes.

  • 06 December 2015 - 10:22

    Aafy:

    geweldig mooi geniet er nog maar van gr uit malden

  • 06 December 2015 - 22:05

    Antoinette:

    Wat een prachtig avontuur Anouk. Geniet nog lekker en ik hoop dat je je wensen bij het Noorderlicht in vervulling gaan...

  • 09 December 2015 - 17:55

    Amanda:

    Dat was genieten met z'n allen. Stralende koppies op de foto's.
    Doe het Noorderlicht de groeten en zeg maar dat ik ook nog ooit eens kom.
    Xxxx de Ootje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Karlstad

Anouk

Mijn grote avontuur: 5 maanden studeren in Karlstad, Zweden!

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 8367

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 25 Januari 2016

Minor in Karlstad

Landen bezocht: