Eindelijk, the real scandinavian explorer - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu Eindelijk, the real scandinavian explorer - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu

Eindelijk, the real scandinavian explorer

Door: Anouk Poos

Blijf op de hoogte en volg Anouk

24 November 2015 | Zweden, Karlstad

Inmiddels mag ik me officieel benoemen tot Scandinavian Explorer. Ik heb alle landen gezien, alle hoofdsteden bezocht. Stockholm, Oslo, Kopenhagen en Helsinki. Historisch en cultureel gezien rest nu alleen IJsland nog, wellicht gaat dat in januari nog gebeuren. Het kriebelt in elk geval wel een beetje. Ik heb hele gave verhalen gehoord en nog mooiere foto’s gezien.

Kopenhagen was de eerste bestemming, na het eind van mijn vorige blok. Denemarken voelde een beetje als thuiskomen. Op mijn fietsje door de stad heen crossen, het leek Amsterdam wel, maar ik moet toegeven dat ik veel meer van Copenhagen houd dan van Amsterdam. Op donderdagavond hebben we een city night by bike gedaan en heb ik heerlijke nacho’s gegeten. Vrijdag stond een trip naar Malmö op het programma. Opnieuw moest ik aan Nederland denken, maar dit keer vanwege het ellendige weer. Gelukkig hadden Alex en Fred een auto gehuurd, dus hebben we na een kleine wandeling in de stad de auto gepakt. Op naar de turning torso, op de terugweg een boete op de voorruit. Waarom? Omdat we in de blauwe zone hadden geparkeerd en onze tijd hadden ingesteld op de tijd dat we aankwamen. Zoals dat overal werkt. Niet volgens de parkeerwachter. We zijn op dit moment nog flink in discussie, aangezien de Zweedse autoscholen anders leren. Vervolgens door gereden naar de Chocolade Fabriek, erg leuk en lekker. En weetje wat, chocolade is gezond. Ook voor mensen met diabetes. De pure variant in elk geval. Vervolgens met de jongens nog naar het Zlatan court geweest en toen was het weer tijd om terug naar Copenhagen te gaan.

De Denen hebben ons maar liefst 3 gratis busritjes aangeboden, lees: besparing van 10 euro per persoon. De eerste keer hadden we geen cash en met kaart betalen was onmogelijk. De tweede keer hadden we alleen 500 cash, dat was te groot om te wisselen. De derde keer wisten we natuurlijk dat we met een briefje van 500 konden betalen om gratig te reizen. De andere dagen toch maar netjes de fiets gepakt en ik moet toegeven dat ik mijn fietsje toch best wel mis. Zaterdag zijn we op de fiets gestapt naar de Carlsberg Brewery. Dat was heel interessant en de bierproeverij was erg lekker. Bijzonder om zo achter de schermen te kunnen kijken. Wellicht tijdens mijn afstuderen in Amsterdam maar eens binnenstappen in de Heineken Experience. We hebben de avond afgesloten bij Street Food Copenhagen. Een hal met allemaal kleine trucks en containers waar ze van allerlei soorten eten verkochten. De sfeer was geweldig en het eten erg goed.

Zondag hebben we onze eigen city trip gemaakt op onze fietsjes. Het weer was perfect. Boven op de Christiansborg konden we zo naar Malmö kijken. De turning torso en de brug. Waanzinnig mooi. We hebben ook een korte pitstop gemaakt bij het ‘Green Light District”. Dit wordt ook wel Amsterdam genoemd, het is Freetown Christiania. Hier kan je drugs kopen, ondanks het illegaal is. Je kunt dan ook precies zien wie er verkoopt en wie er gebruikt. De verkopers zagen eruit alsof ze elk moment een roofoverval konden gaan plegen, totaal onherkenbaar. Er gelden daar drie regels: geen foto’s, niet rennen want dat zaait paniek en maak plezier. Als je Christiania uitliep was er een poort met de tekst: you are now entering the EU. Op maandag kwamen er ongeveer 15 andere exchange studenten aan in Copenhagen en hebben we geprobeerd een boat trip te plannen met zijn allen. Uiteindelijk kwamen er 6 andere exchange students met ons mee op de boot. Erg gezellig! Maandagavond door gebracht met onze schoolboeken op de bank in de Airbnb, want daarvoor zijn we immers in Zweden.

Dinsdag was het tijd om naar huis te gaan, tijd om onze tassen uit te pakken, onze kleren te wassen en onze tassen direct weer in te pakken voor de Vodka and Balalaika tour. Op vrijdag vertrokken we in alle vroegte met de trein naar Stockholm, om aan het eind van de middag de ferry te pakken naar onze eerste bestemming: Tallinn. Hier hebben we een guided tour door te stad gemaakt, wat vrije tijd gehad en een kroegentocht gedaan. Helaas was ik erg ziek van de ferry en het avondeten, dus heb ik de kroegentocht op water gelopen en niet afgemaakt. Nadat we een nachtje in Tallinn hebben geslapen, gingen we door naar de volgende Ferry: Tallinn – Helsinki en Helsinki – Sint-Petersburg. Een bijzondere ervaring. Vrijwel iedereen is dronken op de ferry’s. Wij studenten wilde zo goedkoop mogelijk, bij de andere gasten was het geld flink aan het rollen. Na 16 uur op de ferry, weer behoorlijk zeeziek, kwamen we in alle vroegte aan in Sint-Petersburg. Strenge grenscontrole en onvriendelijke, maar ik mocht gelukkig zonder te veel moeite door. Sommige van ons moesten het een en ander uitleggen, eventueel in een apart kamertje. Na de controle direct in de bus voor een city tour. Een mooie, bijzondere stad. Niet één gebouw is hetzelfde en alles heeft zijn eigen stijl, veel goud en erg kitsch vaak. Na de city tour was het tijd voor een powernap in het hostel en zijn we naar een mega saaie bar gegaan. Na 15 minuten stond ik met mijn Franse kamergenootjes weer buiten om op tijd naar bed te gaan.

De volgende dag stond in het teken van het Hermitage, heel indrukwekkend, maar te groot om alles te kunnen bekijken. Daarna hadden we wat vrije tijd en hebben we de Sint Isaacs Kathedraal beklommen: wat een gaaf uitzicht! Vervolgens hebben we de Kerk van de Verlosser op het Bloed vanbinnen gekeken. Die kerk is vanbinnen helemaal van mozaïek, erg bijzonder om te zien. In de avond was het tijd voor de limousinetour. In een rij van 5 limousine hebben we twee uur door Sint-Petersburg gereden en hebben we hier en daar een stop gemaakt. We zijn de avond geëindigd in een club met een andere Scanbelt groep. Een top avond!

Voordat we woensdag weer de ferry op zouden gaan, hebben we Tsaar village bezocht. Dit was het zomerpaleis van de tsaar. Nu is het een museum, met een mooie historie én Delfst Blauw! Ook dit paleis had overal goud en amber. De tuin was ook zeker de moeite waard. Hier waren een aantal badhuizen gemaakt en een keuken, want er mocht geen risico zijn dat het paleis in brand zou vliegen tijdens het koken. De tsaar had dan ook nooit warm eten, maar alles voor de veiligheid. Om 16.00 uur was het weer tijd om met de ferry naar onze volgende bestemming te gaan. Bij de grenscontrole kreeg ik netjes mijn stempel in mijn paspoort en kon ik weer zonder weinig problemen door. De volgende ochtend arriveerden we op onze laatste bestemming: Helsinki. Direct een guided tour gehad in de stad, het hoogste hotel van Helsinki bezocht met waanzinnig uitzicht. Zelfs op het toilet kon je van alle kanten genieten van het uitzicht. In de avond was het tijd om (gelukkig) onze laatste ferry naar Stockholm te pakken. Een dag later heb ik nog steeds het gevoel dat ik op de boot zit en voel ik me nog redelijk zeeziek, ik mag dan ook wel concluderen dat ferry reizen niet zo mijn ding zijn. Toch ben ik super blij dat ik deze reis gemaakt heb, ik kan met volle overtuiging zeggen dat het een heel bijzondere reis was. Eentje die ik niet zo snel zal vergeten.

Nu ben ik me druk voor aan het bereiden op de komst van het thuisfront over 2 nachtjes. Ik kijk er echt naar uit om ze te zien en vooral te knuffelen. Ik ben ze zo dankbaar voor al hun support en wil ze zo graag mijn leven hier laten zien. Ik weet zeker dat het me nieuwe energie gaat geven om straks de steeds donker en kouder wordende dagen door te komen. Ik heb al een mooi plan uitgestippeld wat we allemaal willen doen: Örebro dagtrip, ice hockey match, linnenweverij, onbeperkte Pizza Hut lunch, typisch Zweedse Ikea brunch, Skutberget, Karlstad City tour, Wizard spelen en vooral veel plezier maken samen!

P.s. Ik ben hier om te studeren en dat doe ik zo héél af en toe ook nog wel, wat mij vorige week mijn eerste 15 officiële studiepunten heeft opgeleverd. Ik heb mijn eerste course afgesloten met een 7,5

  • 24 November 2015 - 22:26

    Marcel:

    Anouk,
    Wat fantastisch om je verhalen en avonturen te lezen. Ook Petrien, Marc en Sjoerd kijken uit naar het moment om je weer lekker te kunnen knuffelen. Geniet van elkaar in het prachtige Zweden !
    Groetjes van de Grootjes

  • 25 November 2015 - 13:00

    Yvonne:

    Ha Anouk,
    Wat ben jij heerlijk aan het genieten! En ik geniet mee door al die mooi geschreven verhalen. Wel geruststellend om te weten dat het studeren er niet onder lijdt;)
    Veel plezier de komende dagen met de andere Poosjes.

  • 25 November 2015 - 15:07

    Maaike:

    Ha Nichie,

    Leuk verslag, er is zoveel moois te zien. Geniet er maar lekker van! Ook van komend weekend met paps, mams en broerlief.

    Groetjes,

    Maaike, Peter en de kids

  • 28 November 2015 - 09:56

    Carien :

    Anouk,
    Geweldig om je verhalen te lezen.
    15 studiepunten top. Maar je hebt er al 100X zoveel verdiend in levenservaring.
    Super.
    Geniet met je familie en met iedereen.
    Groetjes Carien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Karlstad

Anouk

Mijn grote avontuur: 5 maanden studeren in Karlstad, Zweden!

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 8370

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 25 Januari 2016

Minor in Karlstad

Landen bezocht: