Gott nytt år! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu Gott nytt år! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu

Gott nytt år!

Door: Anouk Poos

Blijf op de hoogte en volg Anouk

05 Januari 2016 | Zweden, Karlstad

Gott nytt år!

Maar eerst nog even terug naar het einde van mijn semester. Direct na Lapland had ik mijn laatste lessen, wat erg vreemd was, omdat veel mensen er niet meer waren. In deze dagen hebben we ook veel afscheid genomen van goede vrienden. Gelukkig kan ik ook zeggen, dat heel veel goede vrienden nog blijven, maar dat vooral mijn beste vriendinnetje nog hier is!

Voordat de kerst begon, heb ik mijn eerste Engelse essays ingeleverd. Op het resultaat ben ik nog steeds aan het wachten. Eerlijk gezegd heb ik ook geen idee of ik het goed heb gedaan of niet, omdat ik totaal niet wist wat er van me verwacht werd. Gelukkig zijn ze hier in Zweden best aardig met nakijken, dus ik verwacht geen gekke dingen. Waarschijnlijk moet ik in januari nog twee essays schrijven, welke mijn eindexamen gaan vormen voor de laatste twee courses. Ergens ben ik er best wel een beetje nerveus voor, omdat ik ook dit keer niet goed weet wat ik moet verwachten. Ik weet dan ook niet of ik moet en kan leren. Dat is totaal niks voor mij, als stresskipje zijnde. We zullen zien!

Met kerstavond ben ik samen met Steffi en Sinem naar mijn host family gegaan. Hun beide dochters waren ook thuis. Eentje van hen studeert in Nederland. Was leuk en bijzonder haar te ontmoeten. We hebben die avond heerlijk gegeten en gezellig spelletjes gespeeld. Ik had een Nederlands toetje voor ze gemaakt: warme stroopwafel met warme appels en ijs. Eerste kerstdag ben ik met Sinem en Steffi naar de winkels geweest, een soort van zwarte zaterdag. Megadruk en hoge kortingen, voor Zweedse begrippen dan. Voor ons was het nog steeds hoog aan de prijs. In de avond hebben we met een kleine groep een buffet gegeten, waarbij iedereen een klein gerechtje mee bracht. De avond heerlijk op de bank doorgebracht met slechte kerstfilms. Tweede kerstdag heb ik met de hele familie Poos geskyped. Was erg gezellig, omdat ze mij niet konden verstaan, maar leuk om toch even iedereen te zien. Daarna ben ik met Sinem en Steffi naar het meer gewandeld, het was ijs- en ijskoud, maar de lucht was prachtig. We hebben behoorlijk wat gelachen met de selfiestick van Sinem. Toen we terug kwamen hadden we weinig zin in nóg een buffet, dus besloten we zelf pizza te maken. Om toch een beetje het luxe kerstgevoel te houden, hebben we de rand van de pizza gevuld met kaas. Het eindresultaat was heerlijk!

Na de kerst kregen we sneeuw! Dat betekende sneeuwpoppen bouwen en een wandeling in Mariebergskogen. Prachtige uitzichten en alles is zo veel mooier met de sneeuw. Ik moest na kerst natuurlijk ook even met de familie skypen, want het was papa’s verjaardag. Zijn cadeautje van mij had hij al gehad toen hij hier in Karlstad was. Ik moest me in deze dagen ook gaan voorbereiden op mijn waanzinnige reis naar Tromsø. Dit wordt ook wel het Parijs van het noorden genoemd. Het is bijna een van de noordelijkste steden in Noorwegen. Voordat deze reis begon, had ik eerst nog afgesproken met Ries! We hadden elkaar beloofd op te zoeken in Scandinavië. Na een eerste mislukte poging in oktober, wisten we elkaar dit keer wel te vinden op het treinstation in Oslo. Een gezellige fika gehad en superleuk om hem weer te zien. Veel leuke verhalen gedeeld over onze study abroad, maar ook over Tromsø. Ries was namelijk net 2 dagen terug uit Tromsø, perfecte voorbereiding voor onze reis dus.
We hadden een kleine, knusse cabin op Tromsø camping. Gelukkig dichtbij het toilet. De keuken, betere toiletten, douches en zelfs een sauna waren helaas iets verder lopen. Het feit dat de sauna gratis was, maakte veel goed. Op 31 december begon ons echte avontuur. We hebben die dag door de stad heen gewandeld, de tourist information bezocht en zijn op zoek gegaan naar een feestje voor New Years Eve. Na een korte zoektocht bleek dat er een mooi feest zou zijn in het Clarion the Edge hotel. Natuurlijk wel uitverkocht, maar het meisje achter de receptie zei dat we de directeur maar even moesten e-mailen. Hij kon wellicht iets voor ons regelen en jawel hoor, speciale tickets gekregen via de directeur voor het hotel met toegang tot de skybar. Voordat we naar het feestje gingen, hebben we heerlijk gegeten in een restaurant. Daarna op naar het feestje, waar we gedanst hebben alsof niemand ons kende! Precies om 00.00 stonden wij vooraan in de skybar om te genieten van het vuurwerk. Uiteindelijk nog één drankje gedaan om het af te leren, je betaalde een kleine 8 euro voor een biertje. Om stipt 3.00 uur was het feest voorbij en hadden we geluk dat er net een taxi aan kwam rijden, die ons veilig naar de camping terugbracht.

Op 1 januari waren we toch wel enigszins brak en besloten we naar Polaria te gaan. Een soort van mini dolfinarium. We hebben erg gelachen en plezier gehad, ondanks dat het weinig voorstelde. Deze dag zijn we ook op zoek gegaan naar een huurauto, die we de volgende dag op konden halen. In de avond moesten we toch ons woord houden en was het tijd voor onze eigen nieuwjaarsduik. In de sneeuw! Eerst een kleine 20 minuten in de sauna, om vervolgens naar buiten te rennen, met camera’s om foto’s te maken. Zo slim als we waren, camera’s niet voorbereid waardoor het te lang duurde. Dus we besloten om weer terug de sauna in te gaan, voordat we in de sneeuw doken. Helaas! Alle deuren in het slot gevallen en onze toegangspasjes in de sauna. Sta je dan, in je bikini, in de sneeuw met -10 graden buiten. Steffi naar de keuken gerend, waar twee Aziaten ons behoorlijk vreemd aan keken toen we om hun pasjes vroegen. Poging 1 was duidelijk mislukt. Poging 2 en 3 waren duidelijk beter, evenals de foto’s van beide pogingen.

De volgende dag zijn we de huurauto gaan ophalen en hebben we snowshoes gehuurd. Dit zijn een soort van grote schoenen met klauwen, waarmee je makkelijker door de sneeuw kunt lopen. Een uitdaging! Met de auto op naar een van de aanbevolen plaatsen gereden om te gaan hiken. Prachtige uitzichten en zelfs onze eerste orka’s gespot onderweg. Helaas aangekomen op de plek van bestemming, bleek er geen sneeuw te liggen. Dus maar weer teruggereden, omdat je eigenlijk altijd dezelfde weg terug moet rijden. Ergens halverwege zijn we gestopt, omdat daar meerdere mensen aan het hiken en skiën waren. Achteraf bleek dat we zomaar een meer over waren gelopen, voordat we de top van een van de bergen bereikte. Prachtige kleuren in de lucht vanwege de zon die niet opkomt. Op de terugweg was het al donker, maar dat maakte de tocht alleen maar beter! Eenmaal thuis aangekomen even een powernap gedaan, om vervolgens de auto in te stappen op weg naar een donkere plek om het eerste noorderlicht in Tromsø te spotten. De vooruitzichten waren goed en we hebben ze gezien. Echt geweldig mooi en fascinerend. Het blijft een bijzonder fenomeen.

3 januari was de dag dat we onze eigen orka’s en walvissen te spotten. Het was ons toch te duur om met een safari te gaan (€100). Op naar een mooie roadtrip naar de fjorden. De uitzichten blijven geweldig. Wat waren we blij dat we niet op de safari buiten zaten, want het was koud én deze boten bleken de orka’s alleen maar weg te jagen. Vanuit de auto’s heel wat orka’s gespot. Dit keer ook een heleboel rendieren gespot en voor alles natuurlijk even gestopt, als echte toeristen. Prachtplaatjes geschoten, want het landschap verandert elke minuut. De fjorden zijn ook echt geweldig mooi om te zien. In de avond was het natuurlijk weer tijd voor het noorderlicht. We besloten naar een cabin te lopen, dichtbij de camping. Onderweg heb ik het mooiste en meest fascinerende noorderlicht gezien tot nu toe. Waanzinnig mooi hoe bijna de hele lucht groen kleurde. Het was gewoon aan het dansen in de lucht en we wisten gewoon niet waar we moesten kijken. Eenmaal in de cabin gekomen even opgewarmd bij het vuur en nog wat mooie plaatjes geschoten. Helaas was het te koud om lang te blijven, maar het was zeker weten de moeite waard!

Helaas was 4 januari alweer de laatste dag van onze trip. We hadden niet echt een plan, omdat alles best ver rijden was. Dus besloten we naar de Lyngen Alpen te gaan. Hele goede route via de tomtom gekregen, totdat we bij een ferry aankwamen. Dat was niet helemaal de bedoeling van onze roadtrip. We waren al verbaasd dat we geen andere auto’s tegenkwamen behalve de hele stoet die tegelijkertijd kwam. Achteraf gezien niet vreemd, omdat de ferry de enige mogelijkheid was op dat punt. Het duurde ook een kleine 1,5 uur voordat de volgende ferry kwam, dus we besloten terug te rijden. Niet voor niks, want hier heb ik mijn eerste wilde moose gespot! Ook hiervoor moest natuurlijk gestopt worden om foto’s te maken. Vervolgens zijn we de Lyngen Alpen ingereden. Ook hier weer prachtige uitzichten en geweldig mooie kleuren in de lucht. Op de weg terug naar huis heb ik een behoorlijke ervaring ijs rijden op gedaan, maar uiteindelijk hebben we het overleefd zonder de auto of iets anders te beschadigen.

Vanmorgen hebben we de auto ingeleverd en zijn we naar het vliegveld gereden. Ik zit nu in het vliegtuig terwijl ik mijn blog aan het schrijven ben en wellicht heb ik nog de mogelijkheid om mijn blog te uploaden, want ik heb wifi in dit vliegtuig. Ik moet zeggen dat dat ook erg bijzonder is. Als ik vanavond thuis ben ga ik heerlijk lang slapen en me voorbereiden op mijn examen dit weekend. Maar vooral ook heel veel vrienden weer knuffelen en wie weet zelfs nog nieuwe vrienden maken, want de nieuwe studenten zullen ook al snel komen. Nog een kleine 3 weken te gaan…..

  • 05 Januari 2016 - 19:25

    De Grootjes:

    Anouk,
    Wat een heerlijk verhaal en wat mooi om je enthousiasme te lezen ...

    Nog drie mooie weken toegewenst ...

    Groetjes van de Grootjes

    PS : wij vangen papa en mama wel op !

  • 06 Januari 2016 - 17:01

    Antoinette:

    Anouk, wat een leuk verhaal weer om te lezen.
    Vandaag de uitnodiging van Marc en Petrien ontvangen voor een leuk feestje dus dan zien we elkaar zeker weer. Geniet nog lekker en veel groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Karlstad

Anouk

Mijn grote avontuur: 5 maanden studeren in Karlstad, Zweden!

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 8376

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 25 Januari 2016

Minor in Karlstad

Landen bezocht: