Välkommen till Sverige - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu Välkommen till Sverige - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu

Välkommen till Sverige

Door: Anouk Poos

Blijf op de hoogte en volg Anouk

17 Augustus 2015 | Zweden, Karlstad

Inmiddels ben ik al meer dan een week in Zweden en ik kan je vertellen dat het geweldig is. Ik ben me alleen maar aan het vermaken en heb amper tijd om even aan Nederland te denken. Toch doe ik dat nu even door mijn blog te schrijven. De reden hiervoor is dat mijn host gisteren vertelde dat ik beter wat energie kon besparen, want zodra de introductie begint ga ik waarschijnlijk vier weken lang niet slapen. Ik ga hier pas ondervinden wat geluid overlast is en ik kan er niks tegen doen, want deze feesten zijn legal. Het enige wat ik doe is er enorm naar uitkijken!!

Vorige week zaterdag heb ik papa en mama (oh en sjoerd!) gedag gezegd en ben ik met Gitta (en mijn fles Liquor 43) vertrokken naar Stockholm. Alcohol is heel duur in Zweden, dus ik heb na de douane nog maar even een flesje ingeslagen. De reis naar Stockholm was echt perfect, net als ons hotel. Dit lag midden in het centrum van Stockholm, ook wel Norrmalm genoemd. Stockholm bestaat uit heel veel eilanden en elk eiland heeft zo zijn eigen naam. We hebben diezelfde avond een wandeling gemaakt door Normmalm en Gamla Stan. Gamla Stan is het oude deel van Stockholm met kleine steegjes, waarvan de kleinste slechts 90 cm breed is. Wat ook typisch is, is dat de winkelstraat hier eigenlijk altijd Drottninggatan heet.

De tweede dag in Stockholm zijn we met de hop on / hop off bus en boot gegaan. We hebben de hele ronde gehad met zowel de bus als de boot. Tussendoor zijn we bij verschillende highlights uitgestapt. We hebben met deze tocht het grote deel van Stockholm gezien. We zijn begonnen in Norrmalm, vervolgens zijn we door gegaan naar een klein stukje Kungsholmen langs het water. De reis werd vervolgd naar Gamla Stan en Södermalm. We hebben toen de boot gepakt naar Skeppsholmen, een super mooi en klein eiland. De skyline is aan alle zijden echt prachtig mooi. Onze reis werd vervolgd naar Östermalm en de eindbestemming was eigenlijk Djurgarden. Dit laatste eiland was voor mij net een speelparadijs. Er was een dierentuin, een circus, verschillende musea en een groot pretpark Tivoli.

De derde dag hebben we onze eigen wandeling in elkaar geknutseld met behulp van de ‘selfie spot’ brochure. Zo hebben we het kleine steegje in Gamla Stan bezocht en geluncht op het mooiste viewpoint van Södermalm. Onze wandeling hebben we vervolgd naar Langholmen. Langholmen was het gevangenen eiland van Stockholm. Een Zweedse man vertelde ons dat het eigenlijk te vergelijken was met Robbeneiland. Er stond nog een prachtig hotel dat vroeger een gevangenis was. De cellen dienden nu als hotelkamers. Uiteindelijk zijn we via het strand van Kungsholmen terug naar huis gelopen.

Onze laatste dag in Stockholm zijn we richting Östermalm gelopen. Helaas vond ik dit niet echt een mooi deel van Stockholm. Wat ik wel erg indrukwekkend vond, was het Olympisch Stadion dat gebouwd is in 1912. Vervolgens zijn we doorgelopen naar Östermalms Saluhall. Dit is een hal waar allemaal winkeltjes in zetten, maar eigenlijk zijn het slagers, kaasboeren en groenteboeren. Elk winkeltje heeft daarbij zijn eigen bar of restaurant, waar je lekker kon eten. Heel bijzonder om te zien!

Woensdag zijn we al vroeg vertrokken naar Karlstad met de trein. Echt een prachtige reis in een super mooie trein. We werden op het station van Karlstad opgepikt door mijn host en wat andere exchange students. Ze waren erg blij, want er was eindelijk een curly girl in de groep. Rizwan vertelde mij dat er elk jaar minstens een meisje met krullen in de groep moest zijn. Dus het was een warm welkom! We hebben toen direct wat gezien van de stad en ze hebben mij de campus laten zien. Ook dit is weer prachtig. Er zijn allemaal grote huizen, met gedeelde keukens waar feesten worden gegeven en er is een washok. Mijn kamer heeft een prachtig mooie vide, een eigen badkamer en de inrichting is prima. Ik heb zelfs super mooie IKEA gordijnen opgehangen en geknipt, omdat deze niet bij de inrichting horen. Inmiddels heb ik vandaag ook wat foto’s opgehangen. Langzaam begint het mijn eigen kamertje te worden!

Donderdag ben ik samen met Gitta en twee Nederlanders wezen kanoën bij Skutberget. Wat een prachtig mooie plek is dat. Daar ga ik echt nog veel vaker komen. Op de weg terug naar huis zijn we naar een groot winkelcentrum geweest om even te shoppen en boodschappen te doen. Lekker Hollands eten combineren met Zweeds: bloemkool met Zweedse balletjes. Op vrijdag zijn Gitta en ik terug gegaan naar Skutberget. We hebben daar 7,5 km gewandeld in het bos. Het enige dat je daar hoorde was de wind en de dieren. Echt prachtig! Na de wandeling hebben we nog de boot gepakt naar Mariebergskogen. De boot is hier eigenlijk hetzelfde als de bus. Daar moet je dus gebruik van maken zolang het nog kan, want 31 Augustus stopt de boot.

Zaterdag heb ik afscheid genomen van Gitta. Vanaf toen begon mijn avontuur echt. Ik ben met Eefje langs de IKEA gegaan en heb met Anouk en Eefje een heerlijk diner gekookt. In de avond was er een party in de keuken van Duettgatan 9. We hebben daar verschillende kaartspelletjes gespeeld. De exchange students waren erg onder de indruk van ‘ezelen’ wat nu al de Donkey Game wordt genoemd. Ik heb toen al heel wat mensen leren kennen: een Mexicaan, een Franse, Zweedse en heel veel Duitsers.

Op zondag ben ik samen met Eefje, Anouk en de Mexicaan naar Mariebergskogen geweest. Dit park bestond 90 jaar, dus er was van allerlei muziek en een soort van kinderboerderij. We hebben hier lekker in het park gelegen en liggen kletsen. Uiteindelijk besloten we om te barbecue. Hier is het heel normaal om ‘even’ de barbecue aan te zetten. We hebben dus gewoon even zitten barbecueën maar dan op de Mexican Way. Ze maken de barbecue vooraf schoon met een ui en zetten de barbecue aan met olie erin. Na de barbecue was er een party in de keuken van Duettgatan 5, dat is mijn huis. We hebben opnieuw kaartspelletjes gedaan en nog meer nieuwe studenten ontmoet. Er komen zo langzaamaan steeds meer mensen. In mijn gang zijn we nu met drie Duitse meisjes, een Amerikaans meisje en een Franse jongen. Dat betekent dat er nog 8 kamers leeg staan!

Vandaag ben ik energie aan het besparen. Ik ben alle informatie tot nu toe aan het verwerken en ik doe een goede poging om namen te onthouden. Gisteren hebben ze mij overigens verteld dat ik maar liefst 6 uur in de week naar school moet, dus ik heb tijd om heel Scandinavië nog wel te bekijken. Ik ga nu even buiten kijken of ze Kubb aan het spelen zijn, dat is een Zweeds Viking spel. Daarna eens kijken wie me uitnodigt om te eten en vanavond gaan we een wandeling maken naar het meer. Er worden zo verschillende wandelingen georganiseerd zodat we de mooiste viewpoints van Karlstand leren kennen!

Ik blijf genieten en zoals het er naar uit ziet wordt het alleen nog maar beter!

  • 17 Augustus 2015 - 16:37

    Emily:

    Het klinkt al hartstikke leuk! Geniet er van en fijn dat je ons via deze weg op de hoogte houd..
    Geniet er van meisje!
    xx
    Dikke Hollandse kus

  • 17 Augustus 2015 - 18:15

    Papa, Mama En SJOERD:

    Lieve Noukje,
    Wat een verschrikkelijk zwaar leven heb jij daar in Zweden!!
    Blijf genieten maar ook ons een heel klein beetje missen.
    Dikke kus van ons, ook van je broer die je uitgezwaaid heeft op Schiphol.

  • 18 Augustus 2015 - 08:33

    Gitta:

    Lieve Noekie,

    Wat heb ik een super week gehad samen met jou! Wat hebben we genoten, gelachen en mooie dingen gezien. Een week die ik niet snel zal vergeten. Stockholm hoort toch wel bij een van de mooiste steden die ik heb gezien. De zonnestad Karlstadt mogen ze wel naar Nederland sturen. wens jou een onvergetelijke ervaring toe en wie weet zie ik je nog wel in Zweden. Super bedankt!!

    Xxx Gitta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Karlstad

Anouk

Mijn grote avontuur: 5 maanden studeren in Karlstad, Zweden!

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 8379

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 25 Januari 2016

Minor in Karlstad

Landen bezocht: