Nollning är lagom - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu Nollning är lagom - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu

Nollning är lagom

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

31 Augustus 2015 | Zweden, Karlstad

In mijn vorige blog heb ik jullie enigszins verteld over de crazy introductieweken hier. Ze noemen dat eigenlijk ook wel Nollning. Deze weken lopen alle studenten in een gekleurde broek, elke faculteit heeft zo zijn eigen kleur. De kleur van de exchange students is felgroen. Er is een belangrijke regel: je mag deze broek alleen pimpen, niet wassen! Ik zal jullie ook even uitleggen wat ‘lagom’ betekent. Ze noemen Karlstad ook wel een ‘lagom’ stad. Het betekent eigenlijk zoiets als perfect, maar er is officieel geen vertaling voor. Het betekent niet te groot en niet te klein. Dus wij noemen de Nollning ook lagom.

Tijdens onze zeldzame uren op school hebben we nog meer geleerd over Karlstad (en Zweden). Zo is de kans groot dat jij je billen thuis afveegt met toiletpapier dat is geproduceerd in Karlstad. Fika is hier ook erg belangrijk, wij zouden zeg koffietijd. Hier is het alleen net even wat uitgebreider, het duurt tenminste een uur en je hebt er een cake bij, vaak een kanelbullar (heerlijk!). Ook is het hier heel normaal dat je 1 tot 2 kronor statiegeld betaald op alle flessen en blikken die je koopt, máár je gaat deze statiegeld niet inleveren. Daklozen mensen, die eigenlijk niet dakloos zijn aangezien ze nooit op straat hoeven te slapen, komen deze flessen en blikken ophalen of zoeken en leveren dat in.

Ik zal even verder vertellen over de Nollning en de afgelopen weken. Deze begon eigenlijk woensdag voor de exchange students. We zijn toen naar school geweest en hebben informatie gekregen over de wet in Zweden, de politie, verzekeringen, etc. Diezelfde avond zijn we naar een club gegaan, genaamd Tables. We konden daar gratis poolen en tafeltennissen. Bier en wijn waren voor ons in discount gegaan (€ 3,70 voor een biertje). Donderdag volgde nog meer informatie, maar dit was voor ons een stuk leuker. Sporten, reisjes, studentenverenigingen en feestjes. We hebben die dag voor de verandering eens afgesloten met een barbecue en een huisfeest.

Op vrijdag hadden we een city dag. We hebben toen verschillende dingen gedaan: een city guide, swedish games, een Zweedse quiz en een bezoek gebracht aan UNO. UNO is eigenlijk een jeugdhuis waar ze allerlei courses aanbieden. Je kunt zelfs courses voorstellen en dan gaan zij op zoek naar een trainer. Als het allemaal mee zit, ga ik daar dan een Zweedse course volgen! Diezelfde avond had ik diner met mijn host family. Ik zit in een familie met 3 andere studenten. Hope uit Canada, Kammy uit China en Mikele uit Spanje. In hun huis woont ook nog een meisje uit Zweden en hun zoon. Hun dochter studeert op dit moment een jaar in Leiden, Nederland. Deze familie is heel gastvrij en helpt mij met alles en nog wat. Ik heb zelfs een discountcard voor de winkel gekregen. Ideaal dus!

Zaterdag hebben we een boattrip gemaakt naar Jäverön en een middag op het strand doorgebracht en een korte hike over het eiland gemaakt. We hadden geluk, aangezien er zoveel belangstelling was moest meer dan de helft van de groep achterblijven in Karlstad. In de avond was het natuurlijk weer eens tijd voor een barbecue en een huisfeestje.
Ik heb les op maandag en woensdag, dus inmiddels al drie lessen achter de rug. Marketing Strategies is echt een supergave course. Ik ga samen met twee Zweedse jongens en een Frans meisje een marketingplan schrijven voor het vliegveld in Karlstad. Super interessant als je het mij vraagt. We weten nog niet precies waar we ons op gaan richten, maar dat horen we heel snel. Het is wel een pittige course verder. Heel veel zelfstudie en om de 4 lectures hebben we een toets en een presentatie. Maandag heb ik dus al mijn eerste toets. Spannend!

Donderdag was het heel slecht weer, dus helaas geen kanotocht, maar indoorshopping en een heel leuk feest in Koriander. Iedereen moest zich netjes kleden, want dat schijnt normaal te zijn in Zweden. Dus mijn jurkje is al uit de kast geweest, niks voor mij, maar vooruit. Het feest was in elk geval erg tof. De dag daarna hebben we dat geweten ook. Die dagen hebben we onze groene broeken voor Nollning gepimpt en een barbecue gedaan. Ik heb die avond ook mee gedaan aan Innebandy. Dat is een soort indoor hockey, maar dan super lomp. Het was leuk, maar toch niet helemaal mijn ding. Volgende week ga ik een keertje mee spelen met Lacrosse.

Zaterdags hadden we het wel bekende Stadsvandering. ‘Laten we het op zijn Zweeds doen en doe een Stadvandering in het centrum.’ We hebben die dag allemaal spelletjes en opdrachten gedaan in de stad voor een goede prijs: 24 blikken bier. Helaas hebben wij niet gewonnen, aangezien de Zweden niet heel open zijn. Niemand wilde onze Fransman een kus op de mond geven (lees: 50 punten scoren!). Daarna zijn we door gegaan naar het Student Union Festival. Een festival speciaal voor de Nollning. Het was apart, aangezien je een apart dansgebied en bargebied had. Dus als je naar de bar wilde mocht je telkens twee keer in de rij gaan staan. Eerst voor je ID en daarna voor je drank. Dus wij als Hollander en Duitser maar meteen 4 bier gekocht, zodat we even vooruit konden. Haha! Daarna nog een heel tof feestje op de campus gehad, het grootste campus feest dat er zal zijn. Afterparty als altijd, even goed als altijd weer.

Zondag zijn we naar de Moosefarm geweest, het was mijn georganiseerde uitje. Er waren iets meer mensen (met auto!) geïnteresseerd als we hadden gedacht. Het was echt super super super gaaf. Die beesten zijn mega groot en gevaarlijk eigenlijk, maar het was super tof om ze te aaien en te voeren. Er waren twee kleintjes bij, super schattig, maar mega groot. De grote beer was wel even eng, zijn gewei was mega groot. Een van de jongens kreeg er nog een kopstoot mee. Gelukkig was het niet super hard en kon hij gewoon mee de reis vervolgen. We zijn toen naar de Brattfallet geweest. Super mooie waterval, helemaal omhoog gelopen via de rotsen en het bos. Dat was echt indrukwekkend gaaf. Op naar de volgende trips, veel exchange students stellen het op prijs als ik met meer ideeën kom. Mijn idee was volgens hun perfect, dus ik zeg op naar de volgende!!

  • 31 Augustus 2015 - 21:49

    Antoinette :

    Leuk om te lezen Anouk. Veel plezier.

  • 31 Augustus 2015 - 22:48

    Papa,mama En Sjoerd:

    Wat een gezellig bericht. En wat we al wel wisten, ons regelneefje zit daar op haar plaats.
    Helemaal top!! Blijf genieten..... en ook af en toe een beetje aan je studie werken hé.
    Dikke zoen van ons

  • 01 September 2015 - 12:16

    Opa Piet:

    Lieve Anouk wij hebben jou verslag over Nollning gelezen
    volgens ons heb je het wel naar de zin daar in Zweden

    Groetjes Oma en Opa en wat kussen

  • 02 September 2015 - 13:49

    Carien:

    Anouk, Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Eerlijk gezegd heb ik daar ook nooit aan getwijfeld.
    Geniet super van alles en heel veel plezier en succes.
    Leuk om je blog te volgen.
    Groetjes Carien Dr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Karlstad

Anouk

Mijn grote avontuur: 5 maanden studeren in Karlstad, Zweden!

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 8377

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 25 Januari 2016

Minor in Karlstad

Landen bezocht: