Score: points, travels, games and memories! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu Score: points, travels, games and memories! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu

Score: points, travels, games and memories!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

14 September 2015 | Zweden, Karlstad

Inmiddels zit ik al dik 5 weken in Zweden en er komen steeds gavere dingen op mijn pad. Allereerst de twee mega gave reizen die ik heb weten te scoren. Ik ga 13 november mee met ‘the Balalaika and vodka tour for Karlstad’ dat is een reis naar Helsinki, Talin en Sint Petersburg en op 11 december vertrek ik voor 6 dagen naar Lapland, waar ik waarschijnlijk ook op een sneeuwscooter en/of hondenslee ga rijden! Ik kan jullie ook wel verzekeren dat er nog veel meer reisjes aan zitten te komen, maar die plannen we zelf.

De eerste week van september was voor het eerst een vrij ‘rustige week.’ Ik ben woensdag naar Karlstad Airport geweest met mijn project voor school. Heel bijzonder om te zien dat zo’n kleine airport kan bestaan. In de avond hebben we de flotracets gehad, dit was een race waarin verschillende faculteiten en verenigingen tegen elkaar streden met hun eigen gebouwde vlot. Gevolgd door een feest 4-daagse. Diezelfde avond feest in Nöjesfabriken, een groot uitgaansgelegenheid, vergelijkbaar met de Linde, maar dan een stuk chiquer en ongeveer 4x zo duur. Donderdagavond hadden we een feestje in Koriander, dit is chique bar waar ze bier en wijn tegen studentenprijs (lees: 4 euro) aanbieden. Vrijdag was er orange theme feest in Nöjesfabriken en zaterdag een feestje in de stad.

In deze week hebben wel nog meer leuke dingen plaatsgevonden. Allereerst kwam het goede nieuws dat mijn beste vriendinnetje Laura mij op komt zoeken eind november!! Ik kan niet wachten om haar alles te laten zien hier. Daarnaast hadden we op zaterdag nog een interessante Fika over een leuk tripje naar Noorwegen afgelopen weekend.

Maandag had ik mijn eerste toets. Ik was best zenuwachtig, omdat de oefen vragen echt heel slecht gingen. De toets in het echt was appeltje eitje. Dezelfde oefenvragen kwamen terug in de toets en de open vragen werden vooraf aan de toets aangekondigd. Gisteren heb ik mijn score ontvangen: 12 out of 15. Dus ik heb de eerste 12 punten voor mijn eindcijfer al binnen. Woensdag moest ik mijn eerste presentatie geven over ons eerste report, ook dit heb ik goed gedaan. Ik was cristal clear, maar moest de volgende keer wel iets meer naar voren gaan staan aangezien ik nogal klein ben naast mijn groepsgenoten.

Op donderdag zijn we vertrokken naar Noorwegen met 6 exchange studenten om de Trolltunga te beklimmen. Dit is een van de 10 mooiste plekken op aarde, maar ik kan je verzekeren dat het voor mij eens en nooit meer was. Het is eigenlijk een soort van rots die lijkt op een trollentong en hangt op 1100 meter boven zeespiegel, op 700 meter boven het meer. Vrijdag zijn we om 5.30 opgestaan, zodat we om 8.30 konden beginnen aan de hike naar de Trolltunga. Een hike van 22 kilometer door de bergen, waar niks is behalve stenen, rotsen, modder, sneeuw, wind en watervallen. Het uitzicht was zo mooi, dat ik soms even goed na moest denken of ik niet aan het dromen was. Na een flinke hike van 6 uur kwamen we dan eindelijk op de Trolltunga aan. Wat een uitzicht! Met trillende benen ben ik halverwege de Trolltunga gelopen om snel foto’s te maken en toen heel snel weer terug. We hebben daar een uurtje van het prachtige uitzicht genoten en een klein beetje energie bijgetankt om vervolgens in 4 uur weer terug te hiken.

Om in beweging te blijven zijn we op zaterdag naar Bergen gereden en gevaren met de Ferry. Wat een leuk stadje. Bij de tourist information zijn we gaan vragen wat we echt moesten doen en zien in Bergen. De jongedame raadde ons aan om te gaan hiken. We hebben haar toen maar even uitgelegd dat de Trolltunga hike wel even genoeg hike was voor dit weekend, dus hebben we maar besloten om wat rond te lopen langs bekende plekken zoals de welbekende bryggen huisjes, de vismarkt en de wooden houses.

Mijn tennisracket staat op dit moment nog te verstoffen in de kast, aangezien tennissen nog niet gelukt is, maar ik heb wel een andere sport ontdekt: Lacrosse! Ik probeer drie keer per week mee te doen met deze trainingen, want het is geen makkelijke sport. Je hebt een stick waarmee je de bal moet vangen en gooien, van de een naar de andere speler en proberen te scoren.

Over scoren gesproken, we hebben voor dit weekend alweer een ander tripje weten te scoren. Vrijdag willen we met auto’s naar Göteborg rijden om daar een dag en nacht door te brengen. Zaterdag op de weg terug naar huis willen we stoppen op wat eilandjes dichtbij Göteborg. Marstrand, Tjörn en Orust staan bekend om de vissersdorpjes langs de hele kustlijn, de karakteristieke huizen en de prachtige natuur. Wellicht dat we er ook nog een boottocht gaan doen op de wilde golven. We sluiten aankomend weekend af met een ice hockey game van Färjestad BK, dat is de ploeg hier in Karlstad, om opnieuw te scoren!


  • 14 September 2015 - 13:20

    Gitta:

    Noekie,

    Mooi om te lezen dat je zo geniet, maar lees ik dat nu goed :o een boottocht op de wilde golven!! En dat ga jij doen, van je geloof afgeweken?
    Ik had nog wel meer van die belevenissen mee willen malen. ...man wat word ik hier jaloers van;p

    Xxx Gitta

  • 14 September 2015 - 13:56

    Maaike:

    Ha Anouk,

    Wat heerlijk dat je zo geniet! Moeten we toch ook maar eens gaan zien, dat Zweden van jou.
    Rosan wil je ook graag volgen, kun je haar ook nog een uitnodiging sturen, het lukt haar niet om jou te vinden op de site.

    Geniet maar lekker!

    Groetjes,

    Maaike

    P.s. Hier gaat alles gewoon zijn dagelijkse gangetje

  • 14 September 2015 - 19:23

    Antoinette :

    Wat heerlijk om te lezen. Wat ben je lekker aan het genieten. Voor je het weet ben je terug dus haal er alles uit!! Veel plezier...

  • 15 September 2015 - 19:03

    Amanda Marco Rens En Maud:

    Lievelieve Anouk,

    We acuut moeten weer terug naar Zweden en Noorwegen, hebben nog niet de helft gezien wat jij al allemaal gezien hebt. Wat prachtig op de Trollentong.
    Maud is nu een heuse brugpieper en ze doet het heel goed. Rens gaat volgende week een reisje Schotland doen met school. Je oom en tante zijn weer hard aan het werk.

    Dikke zoen van de Otemannetejs en vrouwtjes.

  • 17 September 2015 - 10:24

    Sonja:

    Nou Anouk, wat heb jij al veel prachtige dingen gedaan en je gaat er nog veel meer meemaken lees ik. Geniet van je tijd daar ( maar dat doe jij zeker weten wel)

  • 19 September 2015 - 11:46

    Floor:

    hoi Anouk,

    Ik heb al jouw avonturen al gelezen,
    wat heb jij al veel beleefd in Zweden!
    Ik vind het wel knap dat jij op die rots durfde te staan, hoor.
    Ik wens je nog veel plezier in Zweden! :-)

    ik logeer bij opa en oma dus je krijgt ook de groeten van hen,
    groetjes van Floor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Karlstad

Anouk

Mijn grote avontuur: 5 maanden studeren in Karlstad, Zweden!

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 8379

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 25 Januari 2016

Minor in Karlstad

Landen bezocht: