Scandivian Explorer - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu Scandivian Explorer - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anouk Poos - WaarBenJij.nu

Scandivian Explorer

Blijf op de hoogte en volg Anouk

11 Oktober 2015 | Zweden, Karlstad

Intussen in Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland…. Laten we beginnen bij het begin. De donderdagnacht voordat we naar Göteborg vertrokken, was er een Gatsby party in Koriander. Iedereen was echt dressed up en goed opgemaakt. Niet helemaal mijn ding, maar het was zoals altijd weer een prachtig feestje! Na een korte nacht (lees: 2 uur slaap), ben ik met Marcus en Alex de huurauto op gaan halen waarmee we naar Göteborg zouden rijden. Steffi reed in de andere auto, met mij als copiloot. Perfecte combinatie, tenminste, als de jongens braaf volgen. Na wat kleine opstart- en zoekproblemen zijn we zonder te veel moeite naar Göteborg gereden. De dag doorgebracht in Göteborg, veel mooie dingen gezien en vooral veel gelachen. We hadden twee 4-persoonskamers geboekt op een camping, in een jeugdherberg. Lijkt onschuldig, maar we waren met 9 personen. Niemand die daar op lette, want we hebben met 9 personen in 8 bedden geslapen en de volgende ochtend met 9 man aan het ontbijtbuffet gezeten voor ontbijt en gratis lunchpakketjes.

De dag erna zijn we naar Tjörn gereden, een prachtig eiland in de buurt van Göteborg. Super mooi door de bergen kunnen klimmen met adembenemend mooie uitzichten. Op dit eiland is ook een begraafplaats dat op de Werelderfgoedlijst staat. Ook hier weer adembenemend mooie natuur gezien. Daarna in behoorlijk tempo terug naar huis gereden, want er stond een ijshockeygame op het programma. Ik ben welgeteld 5 minuten thuis geweest om heel veel kleren aan te trekken en toen door gegaan naar de game. Het was super gaaf én super warm! Totaal andere temperaturen in het stadion dan in Nederland. De avond afgesloten met een pyama party, want een van mijn floormates was jarig. Drukke, maar perfecte dag!

Op dinsdag hebben we een diner gehad met mijn hostfamily en mijn host sisters. Zoals altijd lekker druk en gezellig. Na het diner hebben we een dag vastgezet om op stap te gaan met onze hostmom. Ze wilt ons dan wat bijzondere dingen in Värmland laten zien. Ook gaan we proberen om een moose te spotten als we aan het rijden zijn. Ik kijk er naar uit om meer te zien van het noorden. Dit staat ook zeker nog wel op de planning, maar we hebben nog niet echt definitieve plannen op dit moment.

Ik moet zeggen dat ik het hiken ook onder de knie begin te krijgen. Ik kan er echt van genieten, de natuur en de adembenemende uitzichten. Het is geweldig. De vrijdag hadden we dan ook weer een hike gepland met wat exchange students. We hebben daar de chicken trial gedaan. Ook hier weer prachtig mooie uitzichten. Er staan nog veel meer hikes op het programma de aankomende weken dat ik hier ben. Dat weet ik zeker!!

Zaterdag hadden we international dinner en moest iedereen een hoofdgerecht en toetje maken uit zijn eigen land. Erg veel lekkers gegeten, van Duits tot Turks, van Zweeds tot Mexicaans, van Spaans tot Amerikaans. Mijn groep speelde een beetje vals, aangezien we bestonden uit twee Nederlanders en twee Duitsers. We hebben heerlijke hutspot met uiensaus gemaakt en als nagerecht flensjes. De hutspot vonden veel mensen erg lekker, maar ze wisten niet zo goed wat ze met de uiensaus aan moesten, onder het motto: wat de boer niet kent, dat vreet ie niet. Voor niks de hele middag zitten janken nadat ik 1,5 kilo uien had staan snijden.

Zondagnacht was de moon eclipse in combinatie met de bloedmaan, die ik toch wel erg graag een keertje wilde zien. Mooi op tijd naar bed gegaan, omdat ik maandag morgen een test had. Toen mijn wekkertje om 3.30 uur ging, heb ik mezelf ingepakt als een sneeuwman, zodat ik warm zou blijven. Een uurtje buiten gekeken, het was echt mooi, maar niet bijzonder spectaculair. Ik vind de foto’s veel mooier als ik eerlijk moet zijn! Vervolgens nog even terug mijn nestje ingekropen om me vervolgens flink te verslapen voor mijn toets. Perfect! Gelukkig heb ik mijn toets nog kunnen maken en was mijn gevoel juist: ik heb het weer gehaald.

De week na de moon eclipse verliep rustig. Ik had besloten om een weekendje thuis te blijven in verband met de deadline van ons rapport. Bleek niet geheel nodig, dus op zaterdag nog maar even een hike gepland naar Tiveden National Parc. Ook deze hike was weer erg mooi, met prachtige uitzichten en zoveel mooie natuur. Aangezien het niet echt nodig blijkt om thuis te blijven voor school en deadlines, hebben we nog maar even een extra reisje geboekt datzelfde weekend. Dit keer gaat de reis naar Copenhagen, met een dagtrip naar Malmö. Dus ook Denemarken kan straks aan mijn lijstje worden toegevoegd en Copenhagen kan worden afgevinkt van mijn bucketlist. Direct als ik terug kom uit Copenhagen staat Rusland op de planning, waarbij ik Helsinki, Finland kan afvinken.

Op donderdag stond de reis naar Oslo op de planning, om een van mijn schoolvrienden uit Nederland te ontmoeten. Helaas is zijn school iets onverwachter ingesteld dan de mijne, waardoor een onverwachte toets er toe leidde dat hij de reis moest cancellen. Ik heb dus alweer een goed excuus gevonden om een ander reisje te plannen. We hadden elkaar beloofd te ontmoeten in Scandinavië. De kans is groot dat dit in december of januari gaat gebeuren. Vooralsnog heb ik een behoorlijke grote droom in januari. Ik wil Scandinavië eigenlijk niet verlaten voordat ik Tromso en Lofoten heb gezien. Ik ben stiekem al een beetje aan het plannen wat ik wil doen. Waarschijnlijk ga ik een interrail treinticket kopen en met de trein door Scandinavië reizen. Vooralsnog staan de volgende steden op mijn planning: Domblas, Trondheim, Mosjoen, Bodo, Tromso, Lofoten en Narvik. Vanaf Narvik reis ik door naar een van de noordelijkste puntjes in Zweden en ga ik waarschijnlijk terug via Finland. Alleen zover ben ik nog niet met plannen, omdat ik eigenlijk nog twijfel tussen Finland en Zweden.

Maar terug naar mijn reis in Oslo. Op donderdag ben ik samen met Alex, Fred en Marcus nog maar net op tijd in de bus gestapt. De bus was al aan het rijden, maar stopte gelukkig voor ons in de volgende straat. We zijn die dag begonnen bij een bezoek aan de Opera en de bekende skijump in Oslo. Wat een prachtig mooi uitzicht en wat ontiegelijk hoog. Vrijdag was een museum dag. We zijn op de boot gestapt en hebben toen zeven musea bezocht: Noorse volksmuseum, Vikingschip museum, Holocaust museum, Noorse maritiem museum, Polar ship museum, Kon Tiki museum en het Nobel Peace Center. We zijn die avond op zoek gegaan naar de grootste club van Oslo, genaamd Tiger Tiger. Echter bleek deze club niet te bestaan en zijn we in een kerk beland en hebben we een late night wandeling gemaakt en besloten het zaterdag nog eens te proberen. Zaterdag hebben we een city tour gedaan. Hoogtepunten waren het Royal Palace, Nationaal theater, Beeldentuin, een kasteel en het meest bijzondere, de ice bar! Het avondje stappen hebben we uiteindelijk nooit gehaald. Vandaag hebben we nog snel de City Hall bezocht, het Munch museum en het National History museum. Ook Oslo kan na dit weekend van mijn bucketlist worden afgestreept!

Ik heb in Oslo ook een nieuwe sweater gekocht, met perfecte tekst, in mijn geval. De vlaggen van Noorwegen, Denemarken, Zweden en Finland en dan daarboven heel groot:
“Scandinavian Explorer”



  • 11 Oktober 2015 - 21:05

    Yvonne:

    Ha Anouk,
    Wat een mooi geschreven verslag. Geweldig wat jij daar allemaal beleeft.
    En tussen al die ervaringen door ook nog even wat voor je opleiding doen.
    Veel plezier verder. Haal er maar optimaal uit, wat er in zit;)

  • 12 Oktober 2015 - 14:50

    Papa, Mama En Sjoerd:

    Lieve Nouk, geweldig al die avonturen en mooie reisjes.
    Maar............... vergeet niet je retourtje Nederland te boeken!!!
    En bovenal blijven genieten hoor.
    Dikke zoen van ons drietjes.

  • 12 Oktober 2015 - 20:23

    Tante Amanda:

    Och Anouk, wat "Eskimoois" is het toch allemaal.
    Kun je het nog wel allemaal verwerken?
    Ik ben stikjaloers, maar weet nu al wat ik ga doen met mijn pensioen.
    Nu maar vast beginnen met eurotjes sparen.
    Dikke kus van de Otemannetjes en vrouwtjes

  • 12 Oktober 2015 - 21:08

    De Grootjes:

    Anouk,
    wat een fantastisch avontuur, prachtig om te lezen en indrukwekkende omgeving en landen om te ontdekken. Wij hebben een stuk van Zweden mogen ervaren en een heel klein stukje Noorwegen.
    Wij zijn heel benieuwd naar je volgende avonturen ...

    De Grootjes
    PS : het was een perfect jubileumweekend !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Karlstad

Anouk

Mijn grote avontuur: 5 maanden studeren in Karlstad, Zweden!

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 8378

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 25 Januari 2016

Minor in Karlstad

Landen bezocht: